IRASOL ، شریف سولار
امیر حسین مهدیزاده مقدم
16 سال به بالا
10 سال به بالا
3 جلسه 1:30 ساعته
6 جلسه 1 ساعته
مخاطبان این بسته آموزشی لازم است که در زمینه کارهای آزمایشگاهی تجربه داشته باشند. همچنین از مفاهیم جریان و ولتاژ و مقاومت های سری و موازی اطلاعات داشته باشند. بدین ترتیب کمترین مقطع سنی، مخاطبان دبیرستانی می باشند
برای کار با این کیت آموزشی نیاز به یادگیری مفهومی علوم پایه دارد
5 آزمایش
13گام آموزشی
در آزمایش اول که جهت آشنایی با اجزا و عملکرد سلول خورشیدی رنگدانه ای است، بخش های مختلف سلول خورشیدی که شامل فتو آند، کاتد، رنگدانه و الکترولیت است مورد استفاده قرار می گیرد و چگونگی بستن یک سلول خورشیدی رنگدانه ای به کاربر نشان داده می شود. همچنین در این آزمایش نحوه عملکرد سلول خورشیدی با حضور نور و بدون آن مورد بررسی قرار می گیرد.
در آزمایش دوم، ساخت کاتد در سلول خورشیدی با استفاده از لایه نشانی گرافیتی به روش ساده بدست می آید و سپس این الکترود، جایگزین الکترود تجاری مورد استفاده در آزمایش اول قرار می گیرد و مجددا عملکرد سلول خورشیدی رنگدانه ای مورد بررسی قرار می گیرد
در آزمایش سوم، هدف ساخت فتو آند سلول خورشیدی با استفاده از نانوذرات TiO2 است. بدین منظور، کاربرعلاوه بر ابنکه با نحوه صحیح شستشو زیر لایه FTO آشنا می شود، روش لایه نشانی دکتر بلید، با استفاده از نانوذرات TiO2 را نیز یاد می¬گیرد . همچنین با فرآیند حرارت دهی مناسب برای ایجاد ساختار کریستالی TiO2 آشنا می شود. در واقع بکارگیری این ساختار می-تواند باعث انتقال موثرتری از حامل های بار در سلول خورشیدی نهایی شود. در نهایت با بکارگیری ساختار آمورف و ساختار کریستالی TiO2 بعنوان فتو آند سلول خورشیدی رنگدانه¬ای و نحوه عملکرد سلول خورشیدی، کاربر با توجه به عملکرد افزاره، به اهمیت نوع ساختار در سلول خورشیدی نهایی آشنا می¬شود.
در آزمایش چهارم، هدف بررسی رنگدانه های مختلف و طبیعی در سلول خورشیدی رنگدانه ای است. در طبیعت رنگدانه های مختلفی وجود دارد که در کنار رنگدانه های صنعتی می توان از آن¬ها نیز در ساخت سلول خورشیدی بهره برد. بر این اساس در این آزمایش، با قرار دادن لایه TiO2 در رنگدانه های طبیعی عملکرد این سلول خورشیدی در نور و در تاریکی را می توان ارزیابی کرد. برخی از رنگدانه های طبیعی عبارت از آب زعفران، آب آلبالو، آب زرشک است.
در آزمایش پنجم: نحوه بستن چند سلول خورشیدی بصورت سری و موازی بررسی میگردد. در این آزمایش میتوان با موازی کردن و سری کردن افزاره ها، به ترتیب جریان و ولتاژ افزاره نهایی را بهبود بخشید. کاربر می تواند با بکارگیری مولتی متر در مدار در مد جریان و ولتاژ این موضوع را بررسی کند. همچنین با بکارگیری ساعت و ماشین حساب نوری نیز میتوان عملکرد سلول خورشیدی¬ها را نیز ارزیابی کرد. همچنین این آزمایش امکان بررسی محاسبات تئوری و محاسبات عملی را برای دانش آموزان دبیرستانی فراهم می آورد.
گام اول:در دنیای واقعی(یادگیری متر ومفهوم نانومتر)
گام دوم:در دنیای خیال (من یک نانوذره هستم)
گام سوم: یک حقیقت(انسان درمرکز اندازه های ایستاده است)
گام چهارم: شهرفاینمن(چرا نانو؟ واکنش پذیری)
گام پنجم: شهرفاینمن( چرا نانو؟ مغناطیسی)
گام ششم: شهرفاینمن(چرا نانو؟ تغییر رنگ طلا)
گام هفتم: فروشگاه های زنجیرهای(انواع نانومواد)
گام هشتم: فروشگاه های زنجیره ای(ساخت سبک ترین جامد جهان)
گام نهم: نانو مدرسه خلاقیت (روش های بهره گیری از نانومواد)
گام دهم: مدرسه خلاقبت (بهره گیری از چیدمان –ساخت لایه آب گریز)
گام یازدهم: آب و هوای نانویی(ساخت ویتامین کپسوله)
گام دوازدهم: آب و هوای نانویی(ساخت ژل ویتامینه)
گام سیزدهم: ضد آتش باشیم(ساخت لایه ضد آتش نانومتری)
ندارد
ندارد
دارد
دارد
دارد
ندارد
محلول حاوی رنگدانه
الکترولیت
خمیر TiO2
لایه FTO
سرلین-
پلاتین
شمع
میله شیشه ای
گیره
پنس
مولتی متر
سیم سوسماری
سرنگ
لام
خط کش سیاره نانو
کلوئید نانوذرات طلا
جا باتری
پوسته تخم مرغ
ویال شیشه ای
رنگ خوراکی
دیود نورافشان قرمز
آب مقطر
میکروتیوب نانوسیال مغناطیسی
پودر آلومینیوم (200 نانومتری)
نمک طعام
شیشه با روکش تیتانیوم
نانوالیاف پلیمری
محلول سیلیکات سدیم
سرکه
محلول نورافشان
روغن
مایع شوینده
کارباپول(کربومر)
تری اتانول آمین (آرایشی و بهداشتی)
ویتامین E
سیلیکات سدیم مایع
بوراکس (آرایشی و بهداشتی)
کلوئید نانورس-آب
قوطی پلاستیکی
واشر پلاستیکی
پیچ و مهره
آهن ربای کوچک نئودیم
میکروتیوب
قاشق چای خوری پلاستیکی
لیوان یک بار مصرف
کاغذ صافی
براده آهن