IRASOL ، شریف سولار
شرکت توسعه افق توانا
پژوهش سرای دانش آموزی ملاصدرا
16 سال به بالا
12 تا 18 سال
7 سال به بالا
3 جلسه 1:30 ساعته
17 جلسه 1ساعته
15 جلسه
11 ساعت
مخاطبان این بسته آموزشی لازم است که در زمینه کارهای آزمایشگاهی تجربه داشته باشند. همچنین از مفاهیم جریان و ولتاژ و مقاومت های سری و موازی اطلاعات داشته باشند. بدین ترتیب کمترین مقطع سنی، مخاطبان دبیرستانی می باشند
کیت آموزش مقدماتی فناوری نانو پیش نیازی ندارد.
کلیه موارد در طول زمان کلاس و توسط مربی به دانش اموزان آموزش داده می شود
5 آزمایش
17آزمایش
15فعالیت و آزمایش علمی
در آزمایش اول که جهت آشنایی با اجزا و عملکرد سلول خورشیدی رنگدانه ای است، بخش های مختلف سلول خورشیدی که شامل فتو آند، کاتد، رنگدانه و الکترولیت است مورد استفاده قرار می گیرد و چگونگی بستن یک سلول خورشیدی رنگدانه ای به کاربر نشان داده می شود. همچنین در این آزمایش نحوه عملکرد سلول خورشیدی با حضور نور و بدون آن مورد بررسی قرار می گیرد.
در آزمایش دوم، ساخت کاتد در سلول خورشیدی با استفاده از لایه نشانی گرافیتی به روش ساده بدست می آید و سپس این الکترود، جایگزین الکترود تجاری مورد استفاده در آزمایش اول قرار می گیرد و مجددا عملکرد سلول خورشیدی رنگدانه ای مورد بررسی قرار می گیرد
در آزمایش سوم، هدف ساخت فتو آند سلول خورشیدی با استفاده از نانوذرات TiO2 است. بدین منظور، کاربرعلاوه بر ابنکه با نحوه صحیح شستشو زیر لایه FTO آشنا می شود، روش لایه نشانی دکتر بلید، با استفاده از نانوذرات TiO2 را نیز یاد می¬گیرد . همچنین با فرآیند حرارت دهی مناسب برای ایجاد ساختار کریستالی TiO2 آشنا می شود. در واقع بکارگیری این ساختار می-تواند باعث انتقال موثرتری از حامل های بار در سلول خورشیدی نهایی شود. در نهایت با بکارگیری ساختار آمورف و ساختار کریستالی TiO2 بعنوان فتو آند سلول خورشیدی رنگدانه¬ای و نحوه عملکرد سلول خورشیدی، کاربر با توجه به عملکرد افزاره، به اهمیت نوع ساختار در سلول خورشیدی نهایی آشنا می¬شود.
در آزمایش چهارم، هدف بررسی رنگدانه های مختلف و طبیعی در سلول خورشیدی رنگدانه ای است. در طبیعت رنگدانه های مختلفی وجود دارد که در کنار رنگدانه های صنعتی می توان از آن¬ها نیز در ساخت سلول خورشیدی بهره برد. بر این اساس در این آزمایش، با قرار دادن لایه TiO2 در رنگدانه های طبیعی عملکرد این سلول خورشیدی در نور و در تاریکی را می توان ارزیابی کرد. برخی از رنگدانه های طبیعی عبارت از آب زعفران، آب آلبالو، آب زرشک است.
در آزمایش پنجم: نحوه بستن چند سلول خورشیدی بصورت سری و موازی بررسی میگردد. در این آزمایش میتوان با موازی کردن و سری کردن افزاره ها، به ترتیب جریان و ولتاژ افزاره نهایی را بهبود بخشید. کاربر می تواند با بکارگیری مولتی متر در مدار در مد جریان و ولتاژ این موضوع را بررسی کند. همچنین با بکارگیری ساعت و ماشین حساب نوری نیز میتوان عملکرد سلول خورشیدی¬ها را نیز ارزیابی کرد. همچنین این آزمایش امکان بررسی محاسبات تئوری و محاسبات عملی را برای دانش آموزان دبیرستانی فراهم می آورد.
مفاهیم 7 آزمایش – خواص 5 آزمایش – سنتز 5 آزمایش
در مجموعه کتاب بچه های دانشمند جلد 1 و 2 دانش آموزان در 15 جلسه با زبان بسیار ساده و کاربردی با اصول فناوری نانو در ابعاد و خواص (فصل1) ابزار و تکنیک (فصل 2) نانو و طبیعت (فصل 3) و نانو و زندگی ما (فصل 4) آشنا می شوند.
سعی شده است در طول این دوره بسیار جذاب ، دانش آموزان با گرافن و کاربردهای آن (ردیف 5 و 7 ) ، شناساگرهای بویائی ( ردیف 4) ، میکروسکوپ های دنیای نانو AFM,SPM ( ردیف 6 و 8 ) ، کپسول های درمان سرطان ( ردیف 9) آسانسور فضائی (ردیف14) و روش حذف آلودگی های نفتی از آب (ردیف 15 ) آشنا شوند.
ندارد
دارد
دارد
دارد
دارد
دارد
دارد
ندارد
ندارد
محلول حاوی رنگدانه
الکترولیت
خمیر TiO2
لایه FTO
سرلین-
پلاتین
شمع
میله شیشه ای
گیره
پنس
مولتی متر
سیم سوسماری
سرنگ
لام
لیوان آزمایش
ابر کوچک
پنبه
زغال
اکلیل
کربن فعال
ماسه
نمک
پونز
شمع
قند
آهن ربا
ساچمه فلزی
خمیر بازی
رنگ گواش
مایع ظرفشویی
کتابچه نانویی
پارچه نانویی
کاغذ چسب دار
پارچه معمولی
برگ نیلوفر آبی
قلم مو
کاغذ سفید
قطعه فلزی
جورچین
دستکش
قطره چکان
اسپری نانو
روغن
قاشقک پلاستیکی
چوب بستنی
قیچی
شیشه لام
شابلون آدمک
اسفنج
ظرف پلاستیکی درب دار
کاغذ فیلتراسیون
سنگ
همزن شیشه ای
نشاسته ذرت
رنگ خوراکی
کیسه پلاستیکی کوچک
کیسه پلاستیکی بزرگ
بطری بزرگ
بطری مینیاتوری
لیوان پلاستیکی
بادکنک
رایحه خوراکی
قطره چکان
مداد رنگی
قطعه چینی
قطعه شیشه ای
قطعه چوبی
روکش پارچه ای
اشکال اسرار آمیز
مداد نرم گرافیتی
دفتر نقاشی
لامپ LED
باطری 9 ولت
سیم رابط سوسماری
خازن 330 اهم
لگو
دستکش
نوار کاغذ سنباده
لاک ناخن
مداد معمولی
شن جادوئی
شن معمولی