پژوهش سرای دانش آموزی ملاصدرا
شرکت توسعه افق توانا
IRASOL ، شریف سولار
7 سال به بالا
12 تا 18 سال
16 سال به بالا
15 جلسه
11 ساعت
17 جلسه 1ساعته
3 جلسه 1:30 ساعته
دارد
دارد
ندارد
کلیه موارد در طول زمان کلاس و توسط مربی به دانش اموزان آموزش داده می شود
کیت آموزش مقدماتی فناوری نانو پیش نیازی ندارد.
مخاطبان این بسته آموزشی لازم است که در زمینه کارهای آزمایشگاهی تجربه داشته باشند. همچنین از مفاهیم جریان و ولتاژ و مقاومت های سری و موازی اطلاعات داشته باشند. بدین ترتیب کمترین مقطع سنی، مخاطبان دبیرستانی می باشند
15فعالیت و آزمایش علمی
17آزمایش
5 آزمایش
در مجموعه کتاب بچه های دانشمند جلد 1 و 2 دانش آموزان در 15 جلسه با زبان بسیار ساده و کاربردی با اصول فناوری نانو در ابعاد و خواص (فصل1) ابزار و تکنیک (فصل 2) نانو و طبیعت (فصل 3) و نانو و زندگی ما (فصل 4) آشنا می شوند.
سعی شده است در طول این دوره بسیار جذاب ، دانش آموزان با گرافن و کاربردهای آن (ردیف 5 و 7 ) ، شناساگرهای بویائی ( ردیف 4) ، میکروسکوپ های دنیای نانو AFM,SPM ( ردیف 6 و 8 ) ، کپسول های درمان سرطان ( ردیف 9) آسانسور فضائی (ردیف14) و روش حذف آلودگی های نفتی از آب (ردیف 15 ) آشنا شوند.
مفاهیم 7 آزمایش – خواص 5 آزمایش – سنتز 5 آزمایش
در آزمایش اول که جهت آشنایی با اجزا و عملکرد سلول خورشیدی رنگدانه ای است، بخش های مختلف سلول خورشیدی که شامل فتو آند، کاتد، رنگدانه و الکترولیت است مورد استفاده قرار می گیرد و چگونگی بستن یک سلول خورشیدی رنگدانه ای به کاربر نشان داده می شود. همچنین در این آزمایش نحوه عملکرد سلول خورشیدی با حضور نور و بدون آن مورد بررسی قرار می گیرد.
در آزمایش دوم، ساخت کاتد در سلول خورشیدی با استفاده از لایه نشانی گرافیتی به روش ساده بدست می آید و سپس این الکترود، جایگزین الکترود تجاری مورد استفاده در آزمایش اول قرار می گیرد و مجددا عملکرد سلول خورشیدی رنگدانه ای مورد بررسی قرار می گیرد
در آزمایش سوم، هدف ساخت فتو آند سلول خورشیدی با استفاده از نانوذرات TiO2 است. بدین منظور، کاربرعلاوه بر ابنکه با نحوه صحیح شستشو زیر لایه FTO آشنا می شود، روش لایه نشانی دکتر بلید، با استفاده از نانوذرات TiO2 را نیز یاد می¬گیرد . همچنین با فرآیند حرارت دهی مناسب برای ایجاد ساختار کریستالی TiO2 آشنا می شود. در واقع بکارگیری این ساختار می-تواند باعث انتقال موثرتری از حامل های بار در سلول خورشیدی نهایی شود. در نهایت با بکارگیری ساختار آمورف و ساختار کریستالی TiO2 بعنوان فتو آند سلول خورشیدی رنگدانه¬ای و نحوه عملکرد سلول خورشیدی، کاربر با توجه به عملکرد افزاره، به اهمیت نوع ساختار در سلول خورشیدی نهایی آشنا می¬شود.
در آزمایش چهارم، هدف بررسی رنگدانه های مختلف و طبیعی در سلول خورشیدی رنگدانه ای است. در طبیعت رنگدانه های مختلفی وجود دارد که در کنار رنگدانه های صنعتی می توان از آن¬ها نیز در ساخت سلول خورشیدی بهره برد. بر این اساس در این آزمایش، با قرار دادن لایه TiO2 در رنگدانه های طبیعی عملکرد این سلول خورشیدی در نور و در تاریکی را می توان ارزیابی کرد. برخی از رنگدانه های طبیعی عبارت از آب زعفران، آب آلبالو، آب زرشک است.
در آزمایش پنجم: نحوه بستن چند سلول خورشیدی بصورت سری و موازی بررسی میگردد. در این آزمایش میتوان با موازی کردن و سری کردن افزاره ها، به ترتیب جریان و ولتاژ افزاره نهایی را بهبود بخشید. کاربر می تواند با بکارگیری مولتی متر در مدار در مد جریان و ولتاژ این موضوع را بررسی کند. همچنین با بکارگیری ساعت و ماشین حساب نوری نیز میتوان عملکرد سلول خورشیدی¬ها را نیز ارزیابی کرد. همچنین این آزمایش امکان بررسی محاسبات تئوری و محاسبات عملی را برای دانش آموزان دبیرستانی فراهم می آورد.
دارد
دارد
دارد
ندارد
ندارد
دارد
نشاسته ذرت
رنگ خوراکی
کیسه پلاستیکی کوچک
کیسه پلاستیکی بزرگ
بطری بزرگ
بطری مینیاتوری
لیوان پلاستیکی
بادکنک
رایحه خوراکی
قطره چکان
مداد رنگی
قطعه چینی
قطعه شیشه ای
قطعه چوبی
روکش پارچه ای
اشکال اسرار آمیز
مداد نرم گرافیتی
دفتر نقاشی
لامپ LED
باطری 9 ولت
سیم رابط سوسماری
خازن 330 اهم
لگو
دستکش
نوار کاغذ سنباده
لاک ناخن
مداد معمولی
شن جادوئی
شن معمولی
لیوان آزمایش
ابر کوچک
پنبه
زغال
اکلیل
کربن فعال
ماسه
نمک
پونز
شمع
قند
آهن ربا
ساچمه فلزی
خمیر بازی
رنگ گواش
مایع ظرفشویی
کتابچه نانویی
پارچه نانویی
کاغذ چسب دار
پارچه معمولی
برگ نیلوفر آبی
قلم مو
کاغذ سفید
قطعه فلزی
جورچین
دستکش
قطره چکان
اسپری نانو
روغن
قاشقک پلاستیکی
چوب بستنی
قیچی
شیشه لام
شابلون آدمک
اسفنج
ظرف پلاستیکی درب دار
کاغذ فیلتراسیون
سنگ
همزن شیشه ای
محلول حاوی رنگدانه
الکترولیت
خمیر TiO2
لایه FTO
سرلین-
پلاتین
شمع
میله شیشه ای
گیره
پنس
مولتی متر
سیم سوسماری
سرنگ
لام